51. ročník MJŠ: sobota 8. června 2019

MJŠ 2013

Reportáž z MJŠ 2013: Jen šestina lidí šla více jak 17 km!

8. června 2013 v 18:25 | Filda
ÚVOD:
Je 7.58 a my vyrážíme z Olomouce na 45. ročník turistického pochodu Memoriál Jaroslava Švarce konaný ve Velkém Újezdu. Počasí přeje - už od rána svítí slunce, takže nám nic nebrání vydat se na trasu 25 km. Sice jsem minulý rok psal, že doufám, že letos vyrazím na 35 km, ale to se mnou bohužel nikdo nepůjde :(
I tak jsme si ale pětadvacítku náramně užili, počasí nás tentokrát nezradilo a celý pochod probíhal v dobré atmosféře...
Letošní účast činila 393 turistů, z toho pouhých 63 si vybralo trasu delší než 17 km! Více informací o účasti naleznete ve statistikách níže.

ZMĚNY V LETOŠNÍM ROČNÍKU
Revoluční změna v trasách přišla v roce 2000, kdy se pochod stočil do míst vojenského újezdu Libavá.
Další mezník bylo přidání trasy 35 km, což je novinka roku 2004.
A poslední změna v novodobé historii MJŠ nastala dnes - díky akci Vystup na svůj vrchol se všechny trasy (krom 6 km, která mimochodem jako jediná zůstává neměnná od roku 2000) stočili před bývalou první kontrolou Mezihoří na cestu vedoucí na Fidlův kopec. Z něj se pak sešlo k pramenu řeky Odry a odtud už dál do Kozlova.
Další, velice podstatnou změnu, však pocítilo jen 21 turistů, kteří se vydali na dvě nejdelší trasy - 35 a 50 kilometrů. Ty je letos nově zavedly do oblasti Lipnické myslivny, Veselíčka a Tršic.

PRVNÍ KONTROLA
S plánkem a popisem tras v rukou vyrážíme v 8.30 z hřiště v Újezdu v týmu 4 lidí. Cestou odskakujeme na čtvrt hodinky zkontrolovat mou kešku a poté už se ocitáme ve vojenském újezdu Libavá. Blížíme se ke kontrole K1 - Mezihoří, kam jsme došli v 9.35. Kontrola je letos posunutá o necelého půl kilometru před lom, u kterého vždy bývala. To proto, abychom se mohli rovnou stočit na cestu dolů a pokračovat na Fidlův kopec.

FIDLŮV KOPEC - PRAMEN ODRY
Jdeme dál a nastává první problém - křižovatka "T"! Vlastní značení MJŠ je na stromě, který se nachází jen mírně vlevo. To zřejmě pár lidí nezaznamenalo. My jsme samozřejmě hned z popisu tras vyčetli správnou cestu a ověřili ji i v mapce, ale jak jsme později zjistili, ne všichni tak učinili a před pramenem Odry jsme potkávali lidi, kteří se vraceli do protisměru...
Postupujeme dál - po poli, kde jsou krásné výhledy až ke Kontrole č. 2 - Fidlův kopec (čas: 10.10). Zřejmě jsme byli na vrcholu, ale vůbec to tak nevypadalo - stáli jsme na prosté hranici mezi loukou a lesem... Ale byli jsme ve výšce 680 m. n. m. Usmívající se. Největší překvapení teprve přišlo - kontroloři tisknou razítka PRAMENU ODRY (!) jakoby se nechumelilo. Copak jsme u pramene Odry? Nevím, zda trasy povedou přes Fidlův kopec i příští roky, ale přece i na ten jeden rok (zvláště, když Fidlův kopec je letos hlavní cíl) mohli organizátoři nechat vyrobit oprávněné razítko druhé kontroly...

Scházeli jsme stále dolů (opravdu jsme byli na kopci :D), cestou se vyhýbali jak lidem, kteří šli proti nám, tak bažinám, kterých tu bylo všude kolem plno. Za chvíli jsme se ale dostali už na zpevněnou cestu, po které jsme došli k odbočce pravému prameni řeky Odry (čas: 10.36). Kolem něj ale bylo tak mokro a blátivo, že jsme tuto lokalitu raději rychle opustili a pokračovali dále.

KOZLOV - RANOŠOV
Před námi je obec Kozlov, jejíž panorama kazí dva bloky paneláků... Jinak se jedná o klidnou vesničku, ve které se mohou účastnící pochodu občerstvit v místní hospůdce. My ale této možnosti nevyužíváme a směle pokračujeme přes "zapomenutý hřbitov" až k jedinému stavení reprezentující Ranošov, dnes již se statusem zaniklá obec. Kousek za ním už na nás čeká Kontrola č. 3 - Ranošov, kam docházíme v 11.24.

POSLEDNÍ RAZÍTKO
Blíží se poledne a my usedáme do lesíka a svačíme. Slunce stále svítí a k nějakým bouřkám, které předpovídali na internetu, se neschyluje ani v nejmenším Úžasný.
V tomto bodě se náš tým rozpadá. Dva pokračují směrem ke Kontrole č. 4 - Kyjanice (trasu 17 km) a my odbočujeme doleva po zelené turistické značce údolím zaniklé obce. Míjíme rybníky a je před námi další lehce problematická křižovatka. Naštěstí jsem si vzpomněl, že před dvěma lety, kdy jsem šel 25 km, jsme se nechali zlákat asfaltkou a pokračovali dále a náslendě se museli vracet, takže dnes jsme byli chytřejší a vybrali správnou, i když bažinatou cestu do kopce. Ta nás vynesla až ke Slavkovu. A opět - v dáli jsme viděli turisty, kteří do obce přicházeli po hlavní silnici. Vlastní značení MJŠ u odbočky bylo, ale asi by to chtělo napsat důrazně do popisu, protože jak vidno, někdo to přehlédne.
Dostáváme se do centra Slavkova, kde dostáváme poslední razítko na Kontrole č. 5 - Slavkov (čas: 12.24).

ZÁVĚREČNÝ ÚSEK
Podle popisu máme jít dále po zpevněné lesní cestě Zavadilka, což je ale chybná
informace, která nás lehce zmátla! Tato cesta, která byla v minulých ročnících popisována pouze jako zpevněná cesta, se totiž dle dřevěných značení jmenuje KROČOVKA.
Jinak jsme v pohodě prošli dlouhý úsek do Staměřic, kde můj spoluvýletník okamžitě upozorňoval, že přecházíme rychlostní silnici, nikoliv dálnici, jak stojí v popisu.

Do Staměřic jsme přišli ve 13.29 a následně pokračovali dle plánu. Zabočili jsme na souběžnou lesní cestu stále ještě zabrání do konverzace rozdílů mezi dálnicí a rychlostní silnicíSmějící se.
Následovalo podejití dvou mostů a přeběhnutí hlavní cesty a už jsme se ocitli na cestičce, která nás zavedla zpátky do Velkého Újezda. Přes náměstí jsme došli na hřiště, kde nám v cíli pogratulovali, nasadili medaile a věnovali pamětní list. Byli jsme zde ve 14.30, cesta nám tedy trvala přesně ŠEST HODIN!

SHRNUTÍ
Absolvoval jsem již devátý pochod MJŠ a podruhé jsem šel trasu 25 km. Myslím, že letos organizátoři odvedli dobrou práci. Potěšil mě prodej nových triček, krásná medaile do sbírky, obměna trasy, příjemná atmosféra a hlavně opět úžasně strávená sobota!
Jen bych vytknul již zmíněné razítko pramenu Odry na Fidlově kopci, drobné nepřesnosti v popisu a také skutečnost, že díky zacházce na tento vrchol se všechny trasy krom 6 km prodloužily - podle map.cz mi vzdálenost ukazuje 27 km a mám informace z další "pětadvacítkové" skupinky, že jim krokoměr vyměřil 28,2 km. Kilometry navíc nám samozřejmě nevadí, ale bylo by dobré je zohlednit.
Napište do komentářů, jak se vám letošní ročník líbil, popřípadě na kolik kilometrů jste se vydali. Více fotek bude přidáno v galerii
Se svou účastí samo sebou počítám i příští rok a už teď se moc těším. Díky!

Přidat komentář

Počet 25 km42
Počet 17 km209
Počet 6 km121
Nejstarší mužFrantišek Rašner (1928)
Nejstarší ženaMarie Grechová (1940)
Nejmladší mužDaniel Stavař (2010)
Nejmladší ženaAlice Kurfürstová (2013)
Nejvzdálenější ženaHana Staňková (Praha)
Nejvzdálenější mužSebastian Carr (Virginia, USA)

45. ročník Memoriálu Jaroslava Švarce ve Velkém Újezdě

25. února 2013 v 19:35 | Filda
aktualizace 7. červen 2013, 14.30
16 HODIN DO STARTU POCHODU!
Čtete dobře - 45. ročník MJŠ začíná už za 16 hodin, tedy v 6.30 následujícího dne. Ale nebojte - start bude až do 9.00!
Veškeré informace se dozvíte níže v propozicích.
Doufejme, že se nebude opakovat počasí minulého ročníku a tentokrát už bude hezky - internetové předpovědi se v názorech na zítřejší újezdské klima rozcházejí (tak, jak už to bývá), ale přinejmenším ráno by mělo být jasno.
Tak za 16 hodin... Usmívající se

aktualizace 30. květen 2013, 21.45
INFORMACE OD POŘADATELŮ JSOU ZDE!!!

Plné zobrazení a stažení propzic kliknutím na tento odkaz
Před čtvrthodinou přišly aktuální informace o 45. ročníku MJŠ prostřednictvím emailu. Mimo jiné se konečně dozvídáme změny v trasách. Tady to je:

aktualizace 8. květen 2013
MĚSÍC DO MJŠ!
Tak od dnešního dne je to pouhý měsíc do startu 45. ročníku turistického pochodu Memoriál Jaroslava Švarce ve Velkém Újezdě. Všechny potřebné informace najdete níže.

Nabízím ještě několik tipů k přečtení nebo prohlédnutí zde na blogu:

aktualizace 18. duben 2013
NEJNOVĚJŠÍ ZPRÁVA ZPRAVODAJE VELKÉHO ÚJEZDA ŽIBŘID!!!

Nejnovější aktualizace nám připomenula akci Vystup na svůj vrchol (o ní je více níže) + prozradila, že letos dojde ke změně tras!!! (poprvé od roku 2004, kdy byla přidána trasa 35 km, jinak ostatní stávající trasy jsou neměnné od roku 2000). Podle článku budou pozměněny některé delší trasy - takže možná se nějak zatočí trasy 35 km nebo 50 km. Necháme se překvapit.

aktualizace 25. únor 2013
Již pětačtyřicet let funguje Memoriál Jaroslava Švarce - v roce 2013 opět odstartuje ve Velkém Újezdě.
Zde budou průběžně dodávány informace k letošnímu ročníku. Hlavní propozice přímo od pořadatelů budou k dispozici asi až v květnu, ale i tak vše potřebné víme.

MJŠ 2013 se bude konat 8. června

Zde je krátká informace z Kalendáře turistických akcí 2013 - Olomoucký kraj publikované Klubem českých turistů.

V názvu jistě vidíte přízvisko Vystup na svůj vrchol - to je velmi zajímavé, protože MJŠ se této akce skutečně účastní. O co ve stručnosti jde: V roce 2011 byl MJŠ součástí akce Voda ze střechy Evropy - tzv. Eurorando. A právě na úspěch této akce (u MJŠ teda rozhodně - 501 účastníků + prodej triček) se snaží navázat akce Vystup na svůj vrchol. Každý pochod má mít "svůj vlastní vrchol". MJŠ je zařazeno zřejmě do kategorie B (vrcholy, ležící na trasách, stávajících tradičních pochodů (nemusí ležet přímo na trase, ale v její blízkosti). V tabulce je uveden Fidlův kopec (680 m. n. m.), nacházející se asi 1, 5 km od Pramene Odry.

Více o akci Vystup na svůj vrchol ZDE

Tak to je zatím vše - do komentářů můžete psát, co si o této akci myslíte a nezapomeňte si prohlédnout celý blog - v poslední době přibyla rubrika HISTORIE, která shrnuje všechny ročníky MJŠ!